יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

עוגת השמרים של ימימה





מעשה שהיה ...
לפני כחודשיים התפרסמה הודעה בפורום מתכונים של תפוז ,בו הציעה מישהי קלסר עם אוסף מתכונים משנות ה-80.
פניתי אל אותה בחורה והתברר שלא רק שתשמח להעביר לי את הקלסר יקר הערך, אנחנו מתגוררות באותה העיר.
למחרת,חגי המקסים חזר מהעבודה ונסע אל אותה בחורה חביבה ואסף ממנה קלסר ועוד שקית קטנה. כמובן שפינקתי אותה בעוגיות מעשה ידי.
בלילה ישבתי ופתחתי את קלסר הקסמים,התמוגגתי מכל רגע.
בשקית הקטנה התגלה אוצר ,מחברת מתכונים של אישה אלמונית. רוב המתכונים כתובים על פתקיות מצהיבות ומחולקים לפי נושאים במחברת של פעם . מאוד התרגשתי לקרוא את המחברת ושאלתי את האישה היקרה דרכה הגיעה אלי המחברת מיהי אותה אישה אלמונית שכתבה את מחברת המתכונים. התשובה שקיבלתי הייתה שהמחברת נמסרה עם ערמת הבגדים לתרומה ולא ידוע מיהי אותה אישה אלמונית שכתבה את מחברת המתכונים.
לצערי,אותה בעלת מחברת מתכונים נשארה אלמונית.
הייתי חייבת לנסות מתכון מתוך המחברת. וכמובן  בצק השמרים תפס את עיני. כותרת המתכון הנה בצק שמרים ימימה.
ערכתי כמה שינויים והתאמות במתכון , אך הבסיס הוא המתכון המקורי של ימימה.

את הרשומה הזאת אני מקדישה לאותה אישה אלמונית
שנפלה בחיקי הזכות לקבל את מחברת המתכונים יקרת הערך שלה.


הפתקית הצהובה הייתה בתוך מחברת המתכונים,כדי לשמור עליה הדבקתי אותה במחברת המתכונים שלי .
אח"כ נוספו הערות שלי,הן עדיין לא בתמונה:)



חומרים ( ל- 4 עוגות שמרים באינגלישקייק )
1 ק"ג קמח
200 גר' חמאה רכה
1/4 כוס שמן
250 מ"ל מים או חלב
50 גר' שמרים טריים או 2 כפות שמרים יבשים
2 שקיקים סוכר וניל
3 ביצים
1/2 כוס סוכר
10 גר' מלח

1 ביצה למריחה על העוגות לפני האפייה

סירופ סוכר
200 גר' סוכר
200 מ"ל מים

אופן הכנה
לנפות קמח לקערת מערבל, לערבב פנימה שמרים יבשים או טריים
להוסיף ביצים,סוכר וניל וסוכר. להתחיל לערבל ולהוסיף חמאה ושמן. להוסיף מים ומלח ולערבל את הבצק  כחמש דקות לקבלת בצק אחיד.
לקמח משטח עבודה,להעביר אליו את הבצק. לחלק את הבצק ל- 8 כדורים שווים. להניח את כדורי הבצק על משטח מקומח ולכסות אותם בניילון נצמד ,כדי שהבצק לא יתייבש. להתפיח אותם כחצי שעה בקיץ ושעה בחורף


מלית שוקולד  ל- 2 עוגות (מחצית מכמות הבצק)
100 גר' חמאה רכה
2 כפות קקאו גדושות
1 כף קינמון
1/2 כוס סוכר
2 כפיות תמצית וניל

150 גר' שוקולד צ'יפס מריר (1/2 שקית)

אופן הכנה
לערבב יחד את כל חומרי המלית,לא כולל השוקולד צ'יפס ,לקבלת ממרח אחיד.

לרדד כדור בצק למלבן באורך 35 ס"מ וברוחב 25 ס"מ.
למרוח רבע מכמות ממרח הקקאו שהכנו ולפזר מעליו רבע מכמות שוקולד צ'יפס.
לגלגל לרולדה מהודקת.  את אותו תהליך לעשות עם כדור בצק נוסף ואז לקלוע יחד את שתי הרולדות לצורת בורג (כפי שרואים בתמונה) ולהעביר לתבנית מרופדת בנייר אפייה.
להכין כך עוד עוגה משני כדורי בצק נוספים.
להתפיח כחצי שעה,למרוח בביצה ולאפות בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות כחצי שעה.
בזמן שהעוגות בתנור,להכין סירופ סוכר.
 להרתיח יחד מים וסוכר כחמש דקות. להסיר מהאש.
כשהעוגות יוצאות מהתנור למרוח עליהן סירופ סוכר בנדיבות












מלית תפוחי עץ ל- 2 עוגות (מחצית מכמות הבצק)
4 תפוחי עץ מסוג גרני סמית' בגודל בינוני
1/4 כוס סוכר
4 כפות פירורי לחם (רגילים לא מתובלים ולא זהובים)
1/2 כפית קינמון
8 כפות ריבת תות או כל ריבה אדומה אחרת
צימוקים כהים ,אפשר גם אגוזים קצוצים. הכמות ? לפי טעמכם האישי :)

אופן הכנה
לקלוף את התפוחים ולגרר על מגרדת עבה. לסחוט היטב את התפוחים המגוררים ולהעביר לקערה בינונית
להוסיף סוכר,קינמון ופירורי לחם,לערבב היטב.

לרדד כדור בצק למלבן באורך 35 ס"מ וברוחב 25 ס"מ.
למרוח רבע מכמות הריבה ולפזר מעל רבע מכמות מלית התפוחים.
לגלגל לרולדה מהודקת.  את אותו תהליך לעשות עם כדור בצק נוסף ואז לקלוע יחד את שתי הרולדות לצורת בורג ולהעביר לתבנית מרופדת בנייר אפייה.
להכין כך עוד עוגה משני כדורי בצק נוספים.
להתפיח כחצי שעה,למרוח בביצה ולאפות בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות כחצי שעה.
בזמן שהעוגות בתנור,להכין סירופ סוכר.
להרתיח יחד מים וסוכר כחמש דקות. להסיר מהאש. כשהעוגות יוצאות מהתנור למרוח עליהן סירופ סוכר בנדיבות






44 תגובות:

  1. מקסיםםםםםםםםםםםםםםםםםם!!
    קודם כל הסיפור. זה נשמע כמו בסיפור אגדות (חחחחח)
    ואני מקווה שתסרקי (או שכבר סרקת) את כל המתכונים - זה אוצר!
    הרולדות כמובן נראו יפות ביותרררררררררר

    (את יכולה להוריד את המשפט בקשר לשמרים טריים והמסה, כי בעבר השמרים הטריים היו קצת אחרת)

    השבמחק
  2. מאוד מרגש, בתור אחת שצמאה למתכונים של אמא ואני באמת מתאמצת לשחזר את המתכונים של אימי זל אשר לא השאירה דבר כתוב, רגשת אותי כי זו בדיוק עוגת השמרים של אימי עם כמויות שעד עתה לא יכולתי לעשות
    אשמח ואודה לך מאוד אם אפשר יהיה להציץ באוסף
    המייל שלי: ricafel44@gmail.com
    תודה

    השבמחק
  3. איזה כיף לקבל תיבת אוצרות שכזאת
    ממש כמו לזכות במתכונים שווים של פעם
    אין בכל הפתקים האלו משהו שיכול לעלות על עקבותיה של אותה אישה ?

    ממליצה לך לסרוק את כל המתכונים
    אכן זכית
    ואגב העוגה נראת משהו משהו אהבתי
    אתי דרור

    השבמחק
  4. תודה על התשובה
    היכן אוכל לסרוק את המתכונים אני מאוד אשמח
    תודה

    השבמחק
  5. זה נראה קל והמתכונים זמינים רצה למטבח לאפות.

    השבמחק
  6. רויטל שלום.
    במתכון המצולם מצוין 4 כוסות קמח ואילו את רשמת 1 ק"ג, מה פשר השינוי? האם בעקבות אי הצלחת המתכון העתיק? אשמח לקבל תשובה.
    אגב, סיפור מרגש מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה
      לא ראית טוב:) במתכון כתוב 6 כוסות קמח רגיל. .
      אני שיניתי את המתכון,כפי שכתבתי, לא כי הוא לא היה טוב אלא כי אני אוהבת יחס של שמרים קמח שונה ממה שהיה כתוב. וכי אני משנה מתכונים לפי הידע שלי בקונדיטוריה ולפי מה שנראה לי יותר טוב או יותר מוצלח.
      רויטל

      מחק
  7. סיפור מקסים!! ואוצר גדול שנפל לידייך :)
    העוגות נראות מצויין

    השבמחק
  8. רויטל היקרה, לאחר בצק הרוגלך שאת נוהגת להעלות פה מידי פעם ,אני חייבת לומר שיש לי האומץ להתעסק בשמרים רק עם המתכונים שלך!!! היום בערב מכינה ושולחת תמונה :-) תודה,תודה!!!!!!

    השבמחק
  9. שאלה .: 50ג' שמרים =שקית שמרית?
    ואיך מודדים 10ג' מלח בערך?
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה
      10 גר' מלח זה כפית וחצי (לא עם בטן!)
      בהצלחה

      מחק
  10. ג'ודי הלוחשת לאוכל3 באוקטובר 2013 בשעה 15:42

    מרגש ביותר!! והעוגות מצויינות כי המתכון מעולה!!! יצאו לך יפהפיות כמו כל הדברים שאת מכינה

    השבמחק
  11. הי רויטל, ראשית תודה על השיתוף. הסיפור מאוד ריגש והקסים אותי.
    אני כותבת לך את התגובה בזמן שהעוגות בהתפחה. הבצק מדהים וקל לעיבוד אפילו בידיים! למלית השוקולד הוספתי כמה כפיות נוגט כדי לעדן את המרירות, ולמלית התפוחים הוספתי פובידל במקום ריבת תות ואגוזי קשיו קצוצים.
    אין לי ספק שהעוגות יצאו נהדרות אז המון תודה לך ולאלמונית שהורישה מתכון מנצח שאימצתי בחום :)))

    השבמחק
  12. אפשר מרגרינה במקום חמאה

    השבמחק
  13. מדהים, גם העוגות וגם הסיפור, זה באמת ממש אוצר!!!
    יש לי מתכונים שאימי כתבה בפולנית, אני לא מבינה אף מילה, ואימי לא היתה כזו בשלנית...רק לכמה דברים ספציפים. אבל....רק מלראות את כתב ידה. אני רגועה!
    שיהיו הרבה שמחות.
    שולמית

    השבמחק
  14. ואוו איזה אוצר אמיתי :)
    יש משהו כל כך אינטימי ורגשי במחבת מתכונים פרטית...
    המתכון נראה ריחני ונפלא
    תודה על השיתוף

    השבמחק
  15. הכנתי לשבת.יצאו עוגות מעולות.בצק אורירי ורך.תודה על השיתוף

    השבמחק
  16. זה פעם ראשונה שאני עושה עוגות שמרים תמיד נראה לי מסובך אבל הסיפור הקסים אותי ואמרתי
    אני חייבת לנסות והכנתי לשבת וזה אחד הבצקים הכי נוחים שעבדתי איתם והמחמאות שקצרתי היו שוות.
    מה שבטוח אצלי בחורף המתכון הזה יככב

    השבמחק
  17. אני אופה לא מעט עוגות שמרים וזו המוצלחת מכולן!

    השבמחק
  18. האם ניתן להקפיא את העוגות האפויות?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך
      אפשר להקפיא את העוגות לאחר האפייה, כך אני עושה.
      להקפיד על כך ש
      1. העוגות יהיו קרות לאחר האפייה ולא חמות אחרת יווצרו אדים שיהפכו לקרח בהקפאה שידבק לעוגה וזה לא מומלץ
      2. לעטוף היטב בניילון נצמד פעמיים לאיטום טוב כנד ריחות המקפיא
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  19. הי רויטל
    אני מעונינת לעשות מלית גבינה במקום שוקולד לבצק הזה
    יש לך הצעות?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך רעות
      יש כאן בבלוג מתכון לעוגת שמרים במלית גבינה, את יכול הלשים את אותה המלית כאן.
      http://hamaroch.blogspot.co.il/2012/01/blog-post_19.html#more
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  20. ברצוני להחליף את המרגרינה בבצק לשמן, באיזה יחס לשנות? והאם ממליצה (בריאות)

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך
      אני לא שמה מרגרינה בבצק
      אני בכלל לא משתמשת במרגרינה במתכונים שלי
      אלא בחמאה

      וחמאה אני לא מחליפה בשמן - יש הבדל בתוצר הסופי בין החמאה לשמן
      וכאן המתכון משלב בכוונה גם חמאה ום מעט בשמן ולכל אחד מהחומרים יש תפקיד ליצירת בצק טוב ואיכותי

      לכן אם ברצונך בצק שמרים רק על בסיס שמן, צר לי אך זה לטעמי בצק של חלות או לחמניות אך לא עוגות שצריכות להיות עשירות יותר ולכן השימוש בחמאה.

      ולגבי בריאות - שמן הוא מוצר שמופק מצמחים. בצמחים אמנם אין כולסטרול אבל וכאן אבל גדול כשהשמן מגיע לגוף שלנו נוצר תהליך בו הוא הפוך לכולסטרול. ואני לא אתחיל לפרט כאן לגבי טמפרטורות ומה שקורה לשמן או שומן כי זו תורה שלמה ורצוי לשמוע הסבר מלומד מתזונאי מומחה וטכנולוג מזון אם הנושא ממש מעניין אותך

      בהצלחה לך
      רויטל

      מחק
  21. האם אפשר להתפיח במקרר ללילה?? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך, אתה הבצק הזה אני לא ממליצה לאחסן לילה במקרר
      הוא מיועד לשימוש מיידי
      אם את רוצה בצק שמכינים לילה קודם. תכיני את בצק השמרים של מתכון השושנים הוא נהדר ויש בו מרכיבים מעט שונים ,בדיוק היום הכנתי אותו בבוקר ושמתי במקרר עד הערב בו אאפה את העוגות.
      למתכון כנסי דרך אינדקס המתכונים -מאפי שמרים מתוקים
      בהצלחה
      רויטל

      מחק
  22. רויטל, התפוחים נראה מצוין!
    כמה שנים שלא אכלתי שמרים עם תפוחים..

    השבמחק
  23. מצוין והסיפור גם :)
    מומלץ
    http://hamimlatsim.blogspot.co.il/2013/11/14-7-2013.html

    השבמחק
  24. רויטל פעם ראשונה שמכינה בצק שמרים !!!! יצאה סוף הדרך ! בצק נוח לעבודה ולאחר אפייה נדהמתי כמה העוגות יפות וטעימות בטירוף, תודה רבה לך על המתכונים , עוכבת אחרי עדכונים בפייסבוק!������

    השבמחק
  25. רויטל פעם ראשונה שמכינה בצק שמרים !!!! יצאה סוף הדרך ! בצק נוח לעבודה ולאחר אפייה נדהמתי כמה העוגות יפות וטעימות בטירוף, תודה רבה לך על המתכונים , עוכבת אחרי עדכונים בפייסבוק!������

    השבמחק
  26. היי רויטל.. מעוניינת להכין את העוגה פרווה.
    במה מומלץ להחליף את החלב על מנת שייצא הכי קרוב למקור??

    השבמחק
    תשובות
    1. היי
      במקום חלב רגיל לפרווה ניתן להשתמש בחלב סויה או חלב קוקוס או שמנת פרווה המתאימה לבישול ואפייה
      בהצלחה:)
      רויטל

      מחק
  27. שלום, הבצק אמור לצאת קצת קשה.... לא? כך יצא לי...

    השבמחק
  28. שלום
    לא .משהו כנראה התפספס לך בהכנה
    הבצק תמיד יוצא רך ומאוד נוח לעבודה
    רויטל

    השבמחק
  29. הכנתי, ויצא לא פחות ממדהים!
    את בצק הכנתי עם שמנת סויה 9% של אלפרו (מיועד לבישול ולקינוחים ולא מתוק כמו השמנת להקצפה פרווה)
    מלוי התפוחים עשיר בצורה שלא תיאמן, מרחתי ריבת אפרסקים ושכחתי להוסיף את הצימוקים....
    לא הכנתי את מילוי השוקולד אלא מרחתי ממרח והוספתי פצפוצי שוקולד, יצא טעים אבל פחות עסיסי ....

    מדהים .

    השבמחק
  30. הי, נראה מושלם, את חומרי המלית. לא צריך לחמם במיקרו קצת ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה
      תודה רבה:)
      אין צורך לחמם את חומרי המלית.
      הרי משתמשים בחמאה רכה. אנחנו רוצים שיהיה קל למרוח והמלית לא תהייה נוזלית
      בהצלחה ושבוע טוב
      רויטל

      מחק
  31. אחרי שנים של שימוש במתכון אחר, ראיתי את המתכון הזה, הסיפור ריגש והחלטתי לנסות.
    יצא מוצלח מאוד!!! הבצק טעים ונוח לעבודה והכי חשוב, יוצא אפוי גם בחוץ וגם בפנים. הכנתי רק עם מילוי השוקולד, גם הוא מוצלח מאוד.
    חוסל + מחמאות בבית ובעבודה.
    תודה למפרסמת - אומץ! :-)

    השבמחק
  32. האם אפשר למלא בגבינה?
    אשמח לקבל מתכון....

    השבמחק
    תשובות
    1. יש בבלוג מתכון לרולדת שמרים במלית גבינה
      (דרך אינדקס מתכונים-שמרים מתוקים תגיעי למתכון)
      אפר להשתמש באותה המלית
      בהצלחה

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...