יום ראשון, 22 בינואר 2012

קוגל / קיגל פירות יבשים ותפוחי עץ

זה כנראה בגנים. לא שאמא שלי הכינה אי פעם קוגל. זה פשוט מהצד של אבא שלי עניני הקיגל/קוגל.
ברגע שגיליתי לפני כמה שנים את נפלאות הקוגל ניסיתי המון מתכונים והכי אהבתי את השילוב של הפירות היבשים עם הקרמל והאיטריות.חמיצות התפוחים מוסיפה המון לקוגל והופכת אותו ליותר אורירי ופחות דחוס. אין כמו קוגל חם בשבת בבוקר ,כשיורד גשם וקר בעצמות.


חומרים (ל- 2 תבניות אנגלישקייק או סיר פלא)

400 גר' אטריות בינוניות
100 גר' מחמאה (או חמאה)
50 מ"ל שמן (1/4 כוס)
50 גר' סוכר (3 כפות)
3 ביצים בגודל M
4 תפוח עץ מסוג גרנד סמי'ת בינוניים
100 גר' שזיפים מיובשים
100 גר' משמש מיובש
50 גר' צימוק לבן או כהה
50 גר' קמח (1/3 כוס)
1/2 כפית אבקת אפייה
1 כפית קינמון שטוחה
150 גר' סוכר
1/2 כפית מלח

אופן הכנה

  1. לשמן היטב את התבניות , אני לא שמנתי אלא ריפדתי בנייר אפייה. אם רוצים שהקוגל יצא פריך מבחוץ יש לשמן את התבנית ולא להשתמש בנייר אפייה. לחמם תנור ל-150 מעלות.
  2. לבשל את האטריות לפי ההוראות על האריזה. לסנן, ולהעביר לקערה. 
  3. בסיר בינוני בעל תחתית עבה,להמיס יחד:מחמאה,שמן וסוכר. לבחוש בעזרת כף עץ ולא להפסיק לבחוש עד שמתקבל צבע קרמל .( לשים לב זה רותח וקרמל יכול לגרום לכוויות לכן ממש בזהירות)להעביר את תערובת הקרמל לקערת האטריות ולבחוש היטב.
  4. לטרוף את הביצים בצלוחית ולהעביר לתערובת האטריות.
  5. לגרר את התפוחים במגרדת גסה (אני לא מקלפת את הקליפה) ולהוסיף לתערובת האטריות.
  6. לחתוך לפרוסות דקות את המשמש המיובש והשזיפים המיובשים. להוסיף לתערובת האטריות יחד עם הצימוקים ולבחוש היטב.
  7. לנפות יחד את הקמח ואבקת האפיה. להוסיף את המלח ,הסוכר והקינמון ולהעביר לתערובת הטריות. לבחוש היטב.
  8. להעביר את תערובת האטריות המוכנה לתבניות. לשים לב לא לדחוס. לכסות את התבניות בנייר אפייה ומעליו להניח נייר כסף ולהדק. 
  9. לאפות בחום של 150 מעלות כ- שלוש שעות או  100 מעלות לילה בתנור. לטעמי האישי לילה בתנור יוצאת תוצאת יותר טובה וכך אני מכינה.

21 תגובות:

  1. רויטל המקסימה שבוע טוב אני הולכת לעשות זאת לא פעם טעמתי ממה ששלחת לחגי עד היום יש לי טעם של עוד ליאת כהן

    השבמחק
    תשובות
    1. ליאתי מתוקה. תודה רבה. אנחנו מתגעגעים אלייך מאוד!

      מחק
  2. רויטל- הקוגל אלוף. אכין אותו .למרות שאצלי אוהבים את הקוגל הירושלמי.
    תודה לך .היצירות שלך מאלפות. והבלוג שלך בהתאם מדהים. איפה הסתתרת עד עכשו?
    חיבוקי
    טובה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי טובה. תודה רבה. הסתתרתי:-) והנה יצאתי כמו הרקפות לכבוד הגשם המבורך.

      מחק
  3. רויטל - התמונות מעלפות
    אני יודעת בוודאות שהקוגל טעיםםםםםםםםםם ביותר, ואני ממליצה עליו
    גם אני מכינה אותו - יש לי את המתכון הזה
    אוהבת מאדדדדדדד

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה ויני יקרה. שמחה שיש לך את המתכון הוא בהחלט מאוד מאוד טעים.

      מחק
  4. אני מכינה את הקוגל הזה עם תפוחי עץ וצימוקים.
    אבל את תפוחי העץ חתכתי קוביות קטנות וריככתי עם החמאה והסוכר, ולבסוף גם הוספתי את הצימוקים.ואני משתמשת בסוכר דמררה לשם כך.
    בהחלט מוכנה לקבל את הרעיון של תוספת פירות יבשים, אבל לא הבנתי מה הצורך בקמח ואב' האפיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך סבתא נעמי. הקמח עוזר לפירות היבשים להתחבר עם התערובת. יש פה כמות גדולה של פירות יבשים ולא מדובר כמות גדולה של קמח אלא סה"כ ב- 3 כפות. וכך גם לגבי אבקת האפיה. היא עוזרת לעיסה להיות פחות דחוסה. אני מציעה לך לנסות ולראות איך זה יוצא.
      הדרך בה את מכינה נשמעת מאוד טעימה.

      מחק
  5. מתה על קוגל! אחחח כמה שעשית לי חשק...
    אצלנו תמיד הכינו אותו לבנבן באשכנזיותו,
    וגם נמוך ושטוח בתבנית של פשטידה.
    מאוד אהבתי את הגירסה שלך, נראה נפלא!
    ובכלל מקסים אצלך בבלוג :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על המחמאות. איזה כיף לי.
      זה מדהים כמה גירסאות יש לקוגל. בתוך העדות ובניהן ואצל כולם זה מאכל טעים ונפלא.

      מחק
  6. נראה משובח הקיגל שלך, טעים, בעל צבע נפלא.
    מהתפוצה שלי לא כל כך מכינים קיגל :-) אך ראיתי ואכלתי פה ושם ושלך בהחלט נראה מפתה.

    מגי

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מגי,הייתי שמחה לתת לך לטעום ממנו. תודה
      רויטל

      מחק
  7. 2 שאלות...מטעמי בריאות אינני יכולה להישתמש בפירות יבשים..האם יש אלטרנטיבה ואולי לוותר גם על הקמח...2.האם אפשר לאפות על פלטה שבת..-לכל הלילה כמו חמין...תודה אסתר

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך אסתר. לגבי אפיה על פלטה אין לי נסיון. בגלל שפלטה מקור החום הוא רק מלמטה אני לא בטוחה שזה מתאים.
      את יכולה לא לשים פירות יבשים ואז גם אין צורך בקמח. למרות שמדובר בכמות ממש קטנה של קמח.
      רויטל

      מחק
  8. חחחחחחחחחחחח עלי.... עכשו אני מבינה למה סבוש לא אהב את הקיגל שלי (מרוקאית שכמותי )ניסיתי מתכון שהוסבר אחרת לחלוטין ולסבוש היה כיף שאכין כמו בבית הכנסת וזהו אחר כך הוא כבר לא ביקש ועכשו אני מבינה גם למה אז השבת כבר לא אבל שבת הבאה בלי נדר.שבת שלום ואוהבת את הבלוג שלך גם אם אמרתי בעבר אומר זאת שוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי לך,אישה אחת ואמא 3, האמת שיש כל כך הרבה סוגים של קיגל/קוגל ,אשמח לשעמו אם סבך אהבת את המתכון:) אני יכולה לספר לך שאפלו משפחתי הרחוקה מירושלים,שרגילים לקוגל הירושלמי מאוד אהבו את הגרסה הזו עם הפירות.
      תודה לך.

      מחק
  9. נראה מפתה וטעים מאוד אני חייבת לנסות בע"ה שבת הבאנ

    השבמחק
  10. ניראה מדהים. אני בטוחה שגם הטעם.
    רויטל למה הפסקתי לקבל ממך מתכונים למייל?
    המייל שלי הוא sara07@gmail.com
    אשמח לשוב ולקבל את מתכוניך הטעימים.
    תודה
    שרה

    השבמחק
  11. הקוגל ניראה סוף הדרך. אני בטוחה שגם הטעם.
    רויטל יקרה למה הפסקת לשלוח לי למייל את מתכוניך הטעימים? יש שינוי במייל שלי ועתה הוא
    Sara07@gmail.com. אשמח להמשיך לקבל ממך מתכונים טעימים.
    תודה שרה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי שרה
      תודה רבה:)
      כדי לקבל עדכונים שוטפים ורציפים במייל חייבים לאשר במייל חוזר את ההרשמה לעדכונים מהבלוג
      ואני לא יכולה לעשות את זה במקומך.
      אני אקליד לך את המייל ששמת כאן אך כשאת מקבלת את המייל החוזר של ההרשמה בבקשה סיימי את פעולת הרישום
      רויטל

      מחק
  12. מבקשת לקבל עדכונים למייל levi7772@walla.com

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...